Overslaan en naar de inhoud gaan

Schriftelijke reactie - Lineke Haanstra

Toen onze zoon vroeg of hij voor een aantal examentrainingen naar Leiden mocht was ik zeer sceptisch. Het aantal uren dat hij aan huiswerk besteedde was niet bijzonder te noemen, bijles was nooit nodig geweest en hij zou ook zonder deze examentrainingen wel slagen voor zijn VWO. Het leek mij zonde van het geld. Ik heb uiteindelijk toch ingestemd omdat hij door behoorlijke concentratieproblemen zelden zijn toetsen afhad waardoor zijn cijferlijst wel altijd goed maar ook beneden zijn niveau was. Via "Leiden" hoopte hij zijn zevens om te zetten in achten om zijn kansen te vergroten op de TU Delft te worden aangenomen.
Na het eerste weekend onderbouwde hij het nut van deze training als volgt: "Ze leggen je uit wat je moet weten en reiken stappenplannen aan als handvat om bij de oplossing te komen. Op school wist ik soms bij bepaalde lastige vraagstukken niet hoe ik deze aan moest pakken waardoor ik tijd verloor en vaak de toetsen niet afkreeg. Nu overkomt me dat niet meer."

Die handvatten waren hem nooit uitgelegd op zijn (overigens prima) school in Bussum.
Op school, in een klas van 30 kinderen is hier geen tijd voor. In Leiden zijn er meer docenten (1 op 5) die ervoor zorgen dat je alles begrijpt, inclusief wat je dient te weten voor de examens.
Hij stond er best goed voor maar heeft voor Wis B (+ 1.7) , Natuur- (+ 0,7) en Scheikunde (+ 1.6) hoger gescoord dan zijn SE lijst. Met de achten op zijn eindlijst zal aanname op de TU Delft geen problemen opleveren.
En als ouder is het voor mij de bevestiging dat hij het niveau in Delft aan moet kunnen.

Terug