Hieronder vind je de onderwerpen die in principe behandeld zullen worden. Het kan zijn dat er een onderwerp niet behandeld wordt dat je toch graag behandeld zou willen zien. Ook het omgekeerde is mogelijk. De reden hiervoor is dat niet alle scholen exact hetzelfde programma aanhouden in 4 en 5 vwo. Je hoeft je hier echter geen zorgen om te maken. Verreweg het grootste gedeelte van de stof die je in 4 en 5 vwo hebt gehad komt aan bod.
Wordt er een onderwerp behandeld dat je nog niet gehad hebt? Wij leggen het op zo'n manier uit dat je het direct begrijpt! Mis je een onderwerp dat je eigenlijk wel lastig vindt? Met de stof die we wel behandelen zul je zien dat je basis veel sterker wordt. De ervaring leert, dat als 'het fundament' in orde is, je moeilijkere onderwerpen veel sneller en gemakkelijker onder de knie krijgt en dat je onderwerpen die eerst heel moeilijk leken, nu veel beter begrijpt.
Let op! Dit overzicht is onder voorbehoud. Het is dus mogelijk dat er zich nog kleine wijzigingen voordoen. In de regel gebeurt dit zelden na 1 juni.
Toelichting bij tabel: Elk blok staat voor 2 lesuren; gebruik scrollbalkje onderaan de tabel om de overige blokken te bekijken.
Blok 1 | Blok 2 | Blok 3 | Blok 4 | Blok 5 | Blok 6 | Blok 7 | Blok 8 | |
bedrijfseconomie | Stappenplan examensom en Balans | Kengetallen, Hefboomeffect en Dupont analyse | Financiële verslaggeving | Financiële zelfredzaamheid | Aandelen & Obligaties | Lenen | Sparen | Gemengd oefenen |
biologie | Vaardigheden & Cel | Transport, Assimilatie & Dissimilatie | Kringlopen en Milieu | Bloedsomloop | DNA: genexpressie | DNA: mutaties & DNA technieken | Genetica | Evolutie |
Duits* | Leesvaardigheid | Luistervaardigheid** | Leesvaardigheid | |||||
Engels* | Leesvaardigheid | Luistervaardigheid** | Leesvaardigheid | |||||
Frans* | Leesvaardigheid | Luistervaardigheid** | Leesvaardigheid | |||||
economie | Omzet, kosten en winst | Betalingsbereidheid & Overheidsingrijpen | Economische kringloop | Overheids- en monetair beleid | Wereldhandel | Prijspeil | Inkomen | Verstoorde samenwerking - oorzaken en oplossingen |
geschiedenis | Vroegmoderne Tijd: 16e eeuw | Historische Context: Steden en Burgers Deel I | Historische Context: Steden en Burgers Deel II | Vragen met prenten | Historische Context: Verlichting Deel I | Historische Context: Verlichting Deel II | Historische Context: Verlichting Deel III | Bronnen beoordelen |
Latijn | Proefvertalen | Proefvertalen | ||||||
natuurkunde | Grafieken en Bewegen | Energie | Krachten | Elektromagnetisme | Trillingen en Golven | Elektriciteit | Kernfysica | Gemengd oefenen |
Nederlands | Vraag- en tekstbegrip | Meerkeuzevragen | Open vragen | Bijzonder taalgebruik | Argumentatie | Vragen over de hele tekst | Vergelijken met bronnen | Kritisch lezen |
scheikunde | Soorten stoffen | Reactievergelijkingen | Chemisch rekenen | Begrippen bij reacties | Organische chemie - reacties | Organische chemie - polymeren | Redoxreacties | Zuren en basen |
wiskunde A | Structureren | Algebra: letter berekenen | Algebra: omschrijven | Beredeneren | Exponentiële functies | Differentiëren | Gemengd oefenen | Combinatoriek |
wiskunde B | Oplossen: Simpele functies | Oplossen: exponenten/logaritmen | Differentiëren | Examensom | Oplossen: goniometrische functies | Meetkunde: cirkels, lijnen en afstanden | Integreren | Gemengd oefenen |
* We adviseren je in principe om je niet voor meerdere moderne vreemde talen in te schrijven. Onze Stoomcursussen komen voor de verschillende talen voor een groot deel overeen, omdat er wordt geoefend met strategieën om teksten en de vragen bij teksten beter te begrijpen en te beantwoorden. Alle strategieën en stappenplannen die je bij deze cursus leert, zijn ook voor de overige moderne vreemde talen grotendeels van toepassing.
** Luistervaardigheid wordt vaak op de tweede ochtend behandeld, maar soms ook verdeeld over twee dagen, dan meestal in Blok 4 en Blok 5.

